Openstaande posten afletteren

Het afletteren van openstaande posten kan in KING ERP handmatig en automatisch plaatsvinden. Onderstaand voorbeeld is een toelichting op automatisch afletteren, maar ook het handmatig afletteren komt aan de orde.

Een voorbeeld

Stel dat je via de bank een betaling binnenkrijgt van € 2.512,09 die betrekking heeft op verschillende facturen van debiteur Vermeer & Zoon. In KING ERP boek je deze betaling als volgt:

  • kies in hoofdmenu Financieel voor Invoeren voorlopige journaalposten of voor Invoeren definitieve journaalposten. Zie bij Invoeren journaalposten voor het verschil tussen deze twee programma's. Als je voor één van beide programma's gekozen hebt, krijg je het zoekvenster met de dagboeken op het scherm;

  • selecteer het betreffende bankboek;

  • vul de boekdatum, het stuknummer en de omschrijving in;

  • selecteer bij Rekeningnummer de grootboekrekening van Vermeer & Zoon;

  • vul de omschrijving van de journaalregel in;

  • als je nu naar de volgende rubriek gaat (Fact./ref.nr.), dan wordt automatisch het zoekvenster met de openstaande posten van Vermeer & Zoon geopend (zie de afbeelding hieronder);

  • vul daarin bij Totaal te boeken het ontvangen bedrag in (€ 2.512,09);

  • klik op de knop Afletteren. Het programma begint nu met het automatisch afletteren van de openstaande posten, net zolang het bedrag van Totaal te boeken is bereikt. In de kolom Boeken zie je welke posten door KING ERP zijn afgeletterd: die hebben daar een vinkje. Als je de posten handmatig wilt afletteren moet je niet op de knop Afletteren klikken maar in de kolom Boeken de betreffende posten (de)selecteren:

image\afletteren1.gif

  • klik op de knop Boeken om de afgeletterde posten in één keer af te boeken. Je komt dan terug in het venster van Invoeren journaalposten en je ziet daar dat voor elke post automatisch een journaalregel is aangemaakt:

image\afletteren2.gif

  • klik op de knop Nieuw boekstuk om een nieuwe journaalpost in het bankboek in te voeren, of anders op de knop Sluiten. De vraag Dagboek afsluiten? beantwoord je met Ja.

Volgorde bij automatisch afletteren

De default-volgorde waarin de openstaande posten worden afgeletterd is op vervaldatum, maar je kunt dat veranderen in factuurdatum of factuurnummer. Je moet dan in hoofdmenu Debiteuren voor Info openstaande posten debiteuren kiezen. Klik dan op de knop Vaste geg. osp en selecteer de tab Aflettermethode. Je kunt nu de afletter-instellingen aanpassen. Raadpleeg zonodig het helpscherm.

 

image\afletteren3.gif

 

Tijdens het invoeren van boekingen kun je de gekozen aflettervolgorde tijdelijk wijzigen. Als je het venster met de openstaande posten voor je hebt (dus het bovenste venster in dit document), dan kies je in venstermenu Muteren voor Afletteren in volgorde van en/of voor Afletteren creditnota's, waar je de aflettermethode kunt aanpassen. Deze aanpassing geldt alleen voor deze éne keer!

 

Koppelingspictogram voor conceptenZie ook