Journaalposten Facturering/Levering van artikelen

In King kunnen de facturering en levering van een order los van elkaar plaatsvinden. Het is mogelijk om eerst te factureren en daarna te leveren, maar ook andersom. Een derde mogelijkheid is levering tegelijk met de facturering. In dit document worden van elk van deze drie situaties een voorbeeld-boeking gegeven.

1. Eerst factureren, dan leveren

Wordt er gefactureerd terwijl de goederen nog niet zijn geleverd, dan wordt de tussenrekening ‘Gefactureerde goederen’ gebruikt. Dit bedrag wordt bij de levering weer tegengeboekt. De te gebruiken tussenrekening stel je in met programma Vaste gegevens orders/facturering.

 

Bij de facturering wordt bijvoorbeeld geboekt (in het dagboek directe facturering of batch-facturering):

Grootboekrekening

Debet

Credit

Debiteur

119,00

 

Aan Af te dragen BTW

 

19,00

Aan Tussenrekening vooruit/achteraf gefactureerde omzet   100,00
Tussenrekening vooruit/achteraf gefactureerde omzet 100,00  

Aan grootboekrekening opbrengsten

 

100,00

Grootboekrekening kosten

75,00

 

Aan Tussenrekening ‘Gefactureerde goederen’

 

75,00

 

Bij de levering wordt dan geboekt (in het dagboek leveringen):

Grootboekrekening

Debet

Credit

Tussenrekening gefactureerde goederen 75,00  

Aan grootboekrekening voorraden

 

75,00

  • De boekingen op de Tussenrekening vooruit/achteraf gefactureerde omzet worden alleen gemaakt als in de Vaste gegevens orders/facturering is ingesteld dat op de debiteur en de BTW-rekening wordt geboekt op basis van de factuurdatum, én de factuurdatum in een andere periode valt dan de boekdatum. Ligt de boekdatum vóór de factuurdatum, dan wordt geboekt op de Tussenrekening achteraf gefactureerde omzet, en anders op de Tussenrekening vooruit gefactureerde omzet.
  • De boekingen op de tussenrekening ‘Gefactureerde goederen’ zijn gebaseerd op de VVP van het artikel zoals die was bij de eerste goedkeuring van de order. Die oorspronkelijke VVP wordt opgeslagen in de orderregel. De boekingen van de opbrengsten, kosten en voorraden gaan daarentegen uit van de huidige VVP. Een eventueel verschil tussen de oorspronkelijke VVP en de huidige VVP wordt bij het afboeken van de voorraden (dus bij de levering) geboekt als herwaardering.

2. Eerst leveren, dan factureren

Vindt de levering eerder plaats dan de facturering, dan wordt er een bedrag geboekt op de tussenrekening ‘Te factureren goederen’, dat bij de facturering weer wordt tegengeboekt. De te gebruiken tussenrekening stel je in met programma Vaste gegevens orders/facturering.

 

Bij de levering wordt bijvoorbeeld geboekt (in het dagboek leveringen):

Grootboekrekening

Debet

Credit

Tussenrekening 'Te factureren goederen' 75,00  

Aan grootboekrekening voorraden

 

75,00

 

Bij de facturering wordt dan geboekt (in het dagboek directe facturering of batch-facturering):

Grootboekrekening

Debet

Credit

Debiteur 119,00  

Aan Af te dragen BTW

 

19,00

Aan grootboekrekening opbrengsten

 

100,00

Grootboekrekening kosten

75,00

 

Aan tussenrekening ‘Te factureren goederen’

 

75,00

 

De boekingen op de tussenrekening ‘Te factureren goederen’ zijn gebaseerd op de VVP van het artikel zoals die was bij de eerste goedkeuring van de order. Die oorspronkelijke VVP wordt opgeslagen in de orderregel. De boekingen van de opbrengsten, kosten en voorraden gaan daarentegen uit van de huidige VVP. Een eventueel verschil tussen de oorspronkelijke VVP en de huidige VVP wordt bij het afboeken van de voorraden (dus bij de levering) geboekt als herwaardering.

3. Facturering incl. levering

Levering en facturering kunnen ook tegelijk plaatsvinden (u kunt dat instellen in programma Vaste gegevens orders/facturering). Dat is overigens alleen mogelijk als de aantallen Nu te factureren en Deze levering gelijk zijn. Er hoeft dan geen gebruik te worden gemaakt van een tussenrekening.

 

Er wordt dan geboekt (in het dagboek directe facturering of batch-facturering)

Grootboekrekening

Debet

Credit

Debiteur 119,00  

Aan Af te dragen BTW

 

19,00

Aan grootboekrekening opbrengsten

 

100,00

Grootboekrekening kosten

75,00

 

Aan grootboekrekening voorraden

 

75,00

 

Herwaardering

De boekingen op de tussenrekeningen zijn altijd gebaseerd op de VVP van het artikel zoals die was op het moment van de eerste goedkeuring van de order. Deze oorspronkelijke VVP wordt opgeslagen in de orderregel. Wordt daarna, maar vóór de facturering en/of levering van de order, de VVP van dit artikel gewijzigd, dan wordt bij de levering het verschil met de oorspronkelijke VVP geboekt als herwaardering van de voorraad. De boeking van de voorraden is namelijk op basis van de huidige VVP.

 

Stel dat het totaalbedrag o.b.v. VVP op het moment van de eerste goedkeuring van een order 75,00 is (drie artikelen met een VVP van 25,00). Tussen de eerste goedkeuring van de order en de levering wordt de VVP van het artikel verhoogd met 5,00 naar 30,00.

Bij de levering wordt dan de volgende boeking gemaakt:

Grootboekrekening

Debet

Credit

Tussenrekening ‘Te factureren goederen’

75,00

 

Grootboekrekening herwaardering (3 * 5,00)

15,00

 

Aan grootboekrekening voorraden (3 * 30,00)

 

90,00

 

Herwaarderingsboekingen worden alleen gemaakt bij artikelen, niet bij tarieven.

De boeking bij de facturering van tarieven is te vinden in Journaalposten van de facturering van tarieven.

 

Koppelingspictogram voor conceptenZie ook