Info projecttotalen
Verkopen > Projecten > Info projecttotalen
Met dit programma kun je de projecttotalen op het scherm weergeven. Deze totalen kunnen ook worden afgedrukt of naar bijv. MS Excel worden gekopieerd. Je hebt hier de volgende mogelijkheden:
Indeling
Selecteer eerst de indeling van de projecttotalen. Via het zoekvenster (op te vragen met F4) kun je een indeling selecteren, toevoegen, wijzigen of verwijderen. Tip: zijn er veel projectgegevens en wil je een selectie maken, dan kun je beter eerst het nummer invullen, het invoerveld niet met Tab of Enter verlaten, dan de selectie instellen en ten slotte op de knop Vernieuwen klikken.
Selecties
Links op het venster kun je de weergegeven projecttotalen selecteren op o.a. project, periode en mutatiesoort. Met de knop Selecties verbergen rechts onderaan op het venster kun je dit gedeelte onzichtbaar maken, en met de knop Selecties tonen weer tevoorschijn brengen. Je kunt hier de volgende selecties maken:
-
Projectgegevens, selecteer het vakje om de totalen te selecteren op:
-
Soort project, je kunt de projecten selecteren op soort;
- Onderdeelsoort, je kunt de projectonderdelen selecteren op soort;
-
Projectstatus, je kunt de projecten selecteren op status;
-
Projectcode, je kunt een reeks projecten selecteren;
-
Projectgroep, je kunt de projecten selecteren op projectgroep;
- Debiteur,u kunt de projecten selecteren op debiteur;
- Projectleider, je kunt de projecten selecteren op projectleider.
-
-
Periode, selecteer het vakje om de totalen te selecteren op:
-
Boekjaar/periode, je kunt een selectie maken op basis van boekjaar en periode. Deze selectie is niet van toepassing op de kolom Nu op factuurvoorstel;
-
-
Mutaties, selecteer het vakje om de totalen te selecteren op:
-
Mutatiesoort, je kunt kiezen voor Activiteiten, Overige kosten en/of Artikel;
-
Status, je kunt de projectmutaties selecteren op hun status (Concept, Ingeleverd, Geaccepteerd en/of Afgekeurd). Alleen de mutaties met de status Geaccepteerd zijn geboekt in de financiële administratie;
-
Opbrengstgroep, je de mutaties selecteren op opbrengstgroep (nummer);
-
Activiteit, je kunt de mutaties selecteren op activiteitcode (tariefcode)
-
Artikel, je kunt de mutaties selecteren op artikelnummer;
-
Overige kosten, je kunt de mutaties selecteren op tariefcode;
-
Medewerker, je kunt de mutaties selecteren op medewerker-zoekcode;
- Zonder medewerker, als je een selectie hebt gemaakt op medewerker, dan kun je met dit vakje aangeven of de de mutaties waarbij geen medewerker is ingevuld toch meegenomen moeten worden in de totalen;
- Teamleider, je kunt de mutaties selecteren op de teamleider. Alleen de mutaties worden getoond waarbij een medewerker is ingevuld die valt onder de betreffende teamleider(s);
- Zonder teamleider, als je een selectie hebt gemaakt op teamleider, dan kun je met dit vakje aangeven of de de mutaties waarbij geen teamleider is ingevuld toch meegenomen moeten worden in de totalen;
-
Categorieën, je kunt de mutaties filteren op categorie. Vul je hier twee of meer categorieën in, dan dien je bij Mutaties selecteren nog aan te geven of al die categorieën in de projectmutatie aanwezig moeten zijn, of ten minste één ervan;
-
-
Directe inkoop, selecteer het vakje om de totalen te selecteren op:
-
Directe inkopen, je kunt alleen de directe inkopen laten zien of alle directe inkopen juist buiten beschouwing laten;
-
Crediteur, kies je voor het tonen van de directe inkopen, dan kun je een selectie maken op leverancier.
-
Na het wijzigen van de selectie kun je de projecttotalen opnieuw berekenen door op de knop Vernieuwen te klikken.
Kolommen
Rechts op het venster worden de projecttotalen weergegeven volgens de gekozen indeling en selectie. Via de knop Weergeven... onderaan op het venster kun je instellen hoe diep (t/m welk niveau) de boomstructuur moet worden uitgeklapt. Je kunt de boom ook in één keer volledig inklappen of uitklappen, zie bij Sneltoetsen.
Welke kolommen wel of niet worden weergegeven en zo ja, in welke volgorde, is instelbaar in de Indeling. Klik met de rechtermuisknop op een van de kolomtitels om kolommen aan of uit te zetten.
-
Kolom-1 t/m Kolom-4, de inhoud is instelbaar in de Indeling;
-
Onderhanden (regie), het onderhanden werk van de projectmutaties op regieprojectonderdelen. Is er geen doorbelastingspercentage ingevuld of is dat percentage groter dan 100, dan wordt dit bedrag berekend als (Aantal declarabel binnen de opgegeven periode minus het op die regel betrekking hebbende Aantal gefactureerd in dezelfde periode) * (Kostprijs / Geprijsd per) * Omrekenfactor activiteit. Het doorbelastingspercentage wordt dan dus niet meegenomen in de berekening. In de overige gevallen wordt dit bedrag berekend als (Aantal declarabel binnen de opgegeven periode minus het op die regel betrekking hebbende Aantal gefactureerd in dezelfde periode) * (Kostprijs / Geprijsd per) * Doorbelastingspercentage /100 * Omrekenfactor activiteit;
-
Onderhanden (termijn), berekend als de Kostprijs van alle projectmutaties op termijnonderdelen, verminderd met het bedrag aan genomen kosten (bij de Winstneming) in de periode waarop geselecteerd wordt;
-
Onderhanden (totaal), som van Onderhanden (regie) en Onderhanden (termijn);
-
Kosten (regie), berekend als de totale kostprijs van de projectmutaties op regieonderdelen;
- Kosten (termijn), berekend als de totale kostprijs van de projectmutaties op termijnonderdelen;
- Kosten (totaal), som van Kosten (regie) en Kosten (termijn);
- Opbrengsten (regie), verkoopwaarde van de projectmutaties op regieprojectonderdelen;
- Opbrengsten (termijn), som van de gefactureerde termijnen, is dus gelijk aan Gefactureerd (termijn). De genomen opbrengsten staan in de kolom Gerealiseerde opbrengsten (termijn);
- Opbrengsten (totaal), som van Opbrengsten (regie) en Opbrengsten (termijn);
- Resultaat (regie), berekend als Opbrengsten (regie) minus Kosten (regie);
- Resultaat (termijn), berekend als Opbrengsten (termijn) minus Kosten (termijn);
- Resultaat (totaal), som van Resultaat (regie) en Resultaat (termijn);
-
Gefactureerd (regie), het gedeelte van de betreffende mutaties dat in de geselecteerde periode gefactureerd is, berekend als Aantal gefactureerd in de betreffende periode * verkoopprijs / Geprijsd per;
-
Gefactureerd (termijn), waarde van de gefactureerde projecttermijnen, is gelijk aan Opbrengsten (termijn);
- Gefactureerd (totaal), som van Gefactureerd (regie) en Gefactureerd (termijn);
- Nog te factureren (regie), Opbrengsten (regie) minus Gefactureerd (regie);
- Nog te factureren (termijn), som van alle nog niet gefactureerde termijnen;
- Nog te factureren (totaal), som van Nog te factureren (regie) en Nog te factureren (termijn);
- Nu op factuurvoorstel, de waarde van het huidige factuurvoorstel met de status Concept of Vrijgegeven, berekend als Aantal nu te declareren * verkoopprijs / Geprijsd per. Bij termijnprojecten en termijnprojectonderdelen is die waarde 0;
-
Kostprijs niet declarabel, berekend als Aantal niet declarabel * kostprijs / Geprijsd per;
-
Verkoopwaarde, berekend als Aantal declarabel * Verkoopprijs / Geprijsd per. Bij termijnprojecten en termijnprojectonderdelen is de verkoopwaarde 0;
-
Aantal geboekt, bestede aantal eenheden;
-
Aantal niet declarabel, Aantal geboekt minus Aantal declarabel; bij activiteiten omgerekend naar uren;
-
Aantal declarabel, bij activiteiten is dit aantal omgerekend naar uren;
- Gerealiseerde kosten (termijn), berekend als de totale genomen kosten van de termijnen;
- Gerealiseerde opbrengsten (termijn), berekend als de totale genomen opbrengsten van de termijnen;
- Gerealiseerd resultaat (termijn), berekend als Gerealiseerde opbrengsten (termijn) minus Gerealiseerde kosten (termijn).
Afdrukken/Kopiëren
Via het Afdrukken-menu kunnen deze totalen ook worden afgedrukt. De projecttotalen worden dan afgedrukt zoals op scherm is weergegeven, dus met dezelfde instellingen. Alleen het aantal kolommen is op de afdruk beperkt.
Je kunt ook één of meer regels selecteren en die via ‘drag and drop’ of Ctrl+C en Ctrl+V kopiëren naar bijvoorbeeld MS Word of MS Excel. De kolomtitels worden automatisch meegenomen.