Werkbongegevens: Werkbonregel 
Verkopen > Projecten > Werkbonnen > knop Wijzigen/Toevoegen > tab Werkbonregel

Op deze tabkaart kun je een werkbonregel inzien en wijzigen:

  • Soort, de regelsoort. Je hebt de keuze uit Activiteit, Overige kosten, Artikel en Tekst. Met F8 kun je wisselen. De default-waarde is de laatst gebruikte regelsoort;
  • Omschrijving, de default-waarde is de Tekst op factuur van het artikel of projecttarief. Bij een tekstregel voer je hier de tekst in;
  • Projectonderdeel, het projectonderdeel waarop de werkbonregel betrekking heeft;
  • Medewerker, hier kun je alvast een medewerker selecteren;
  • Categorieën, aan elke werkbonregel kun je één of meer categorieën toekennen (vergelijkbaar met selectiecodes). Met de knop rechts in het invoerveld kun je categorieën selecteren. De volledige inhoud van dit veld wordt weergegeven in de hint. Bij het afhandelen van de werkbon worden de categorieën overgenomen naar de projectmutaties. In het menu Weergeven > Meldingen kun je instellen of KING ERP je een waarschuwing moet geven als je een onbekende categorie invoert. Kies in menu Weergeven > Meldingen voor Categorie zoeken binnen project als je een melding wilt bij een bestaande categorie die in dit project nog niet voorkwam;
  • Aantal besteed/Tijd besteed/Begintijd-Eindtijd, vul hier het bestede aantal in. Met F9 kun je hier het nog te besteden aantal invullen. Is de voorraad van deze werkbon gereserveerd, dan wordt een voorraadcontrole uitgevoerd als je het Aantal besteed invoert of wijzigt (maar alleen als je dat zo hebt ingesteld in de Vaste gegevens projecten). Bij een projecttarief met een doorbelastingspercentage is het Aantal besteed altijd 1. Voor Activiteiten kun je via het Weergeven-menu (voor nieuwe regels) of via de rechtermuisknop (voor de huidige regel) instellen hoe de uren moeten worden ingevoerd:
    • Uren invoeren in decimalen, dus drie kwartier voer je in als 0,75;
    • Uren invoeren in tijdnotatie (uu:mm), dus drie kwartier voer je in als 00:45;
    • Uren invoeren met begin- en eindtijd, hierbij berekent King het bestede aantal uren en minuten op basis van de ingevoerde begin- en eindtijd. Als de begintijd na de eindtijd ligt, gaat King er van uit, dat de eindtijd op de volgende dag valt. Dus een begintijd van 20:00 en een eindtijd van 00:30 resulteert in een bestede tijd van 4 uur en 30 minuten;
  • Afhankelijk van deze keuze kun je hier het bestede aantal, de bestede tijd of de begin- en eindtijd invoeren. Invoer van minuten is niet mogelijk als het Aantal decimalen aantallen van het projecttarief 0 of 1 is. Bij Aantal besteed en Tijd besteed is een negatieve waarde toegestaan. Wijzig je de invoermethode, dan is het mogelijk dat het kostprijs- of verkoopprijsregeltotaal wijzigt. Je krijgt dan een melding met de mogelijkheid om de wijziging ongedaan te maken. Dat is bijv. het geval als je 20 minuten invoert bij een prijs van 100 euro, wat resulteert in een regeltotaal van 33,33 euro. Wijzig je de invoermethode vervolgens in decimalen, dan wordt het aantal besteed 0,33, wat zou resulteren in een regeltotaal van 33 euro;
  • Aantal declarabel/Tijd declarabel, in de factuureenheid van het projecttarief (als die er is), en anders in de eenheid van het artikel of projecttarief. Alleen bij regieprojecten en regieprojectonderdelen. Default-waarde is het Aantal/Tijd besteed. Je kunt het declarabele aantal wijzigen, als er meer of minder gefactureerd moet worden dan er is besteed. Bij een projecttarief met een doorbelastingspercentage is het Aantal declarabel altijd 1. Afhankelijk van de huidige invoermethode kun je hier het declarabele aantal of de declarabele tijd invoeren:
    • Aantal declarabel, drie kwartier voer je in als 0,75;
    • Tijd declarabel, drie kwartier voer je in als 00:45;

    Een negatieve waarde is hierbij toegestaan. Invoer van minuten is niet mogelijk als het Aantal decimalen aantallen van het projecttarief 0 of 1 is;

  • Directe inkoop, bij artikelen, medewerkers en overige kosten kun je aangeven dat het om een directe inkoop gaat. Let op: bij een directe inkoop wordt de voorraad niet bijgewerkt. Ook blijft een eventuele partijen– en serienummerregistratie achterwege! Het moet dus uitsluitend gaan om een artikel dat speciaal voor dit project is ingekocht en niet via Invoeren magazijnontvangsten is geregistreerd. Bij een externe medewerker wordt het vakje Directe inkoop automatisch geselecteerd;

  • Leverancier, van de directe inkoop;

  • Partij, bij een partijregistrerend artikel vul je hier de partij in waaruit het artikel afkomstig is. Is het artikel afkomstig uit verschillende partijen, dan dien je voor elke partij een aparte werkbonregel aan te maken. Niet bij directe inkoop;

  • Magazijn, bij een artikelregel vul je hier het magazijn in waaruit het artikel afkomstig is. Niet bij directe inkoop;

  • Locatie, bij een artikelregel vul je hier de magazijnlocatie in waaruit het artikel afkomstig is. Niet bij directe inkoop.

De overige gegevens van deze werkbonregel zijn in te zien en te muteren op de volgende tabkaarten: 

Naar Werkbongegevens

 

Koppelingspictogram voor conceptenZie ook