Contributie-orders: Aanmaken
Verkopen > Contributie-orders > Aanmaken contributie-orders
Met dit programma kun je de contributie-orders daadwerkelijk aanmaken, waarna ze gefactureerd kunnen worden. Je hebt hier de volgende invoerrubrieken:
Selecteren op
Van debiteur
T/m debiteur
Geef hier aan welk gedeelte van het debiteurenbestand je wilt factureren. Je kunt een selectie maken op basis van nummer en op basis van zoekcode.
Van contributiecode
T/m contributiecode
Je kunt ook een selectie maken op basis van contributiecode. Alleen debiteuren en contactpersonen met de geselecteerde contributiecode worden gefactureerd. Contactpersonen worden met de bijbehorende debiteur ‘mee-gefactureerd’.
Orderdatum
Leverdatum
Hier kun je de gebruikelijke algemene ordergegevens invoeren. De default-waarde van de order en leverdatum is de verwerkingsdatum.
Levering via verzamellijst (vanaf King Handel)
Geef hier aan of je bij het uitleveren van contributie-orders met artikelen de verzamellijst wilt gebruiken of niet. Kies je voor Niet verplicht, dan is het afdrukken van de verzamellijst wel mogelijk, maar niet verplicht.
Orderstatus
Referentie
De default-orderstatus is de laatst gekozen status.
Betalingsconditie
Kies je hier Van debiteur, dan krijgt elke aangemaakte order de betalingsconditie van de debiteur. De betalingsconditie kan dan per order verschillen.
Wil je de contributie-orders automatisch incasseren, dan selecteer je hier Vaste betalingsconditie en vul je in het invoerveld de juiste betalingsconditie in. Alle aangemaakte orders hebben dan een betalingsconditie via automatische incasso, ongeacht de betalingsconditie van de debiteur. Op die manier kun je vaste periodieke bedragen via automatische incasso innen en voor de overige orders een acceptgiro sturen. Let op: heeft de debiteur geen bankrekening van de soort automatische incasso, dan wordt de betalingsconditie van de debiteur gebruikt.
Orders direct factureren
Selecteer dit vakje als je de aangemaakte contributie-orders direct wilt factureren. Na het aanmaken wordt dan venster Afdrukken facturen geopend en kun je de orders factureren. Deze mogelijkheid is alleen beschikbaar, als de orders zijn ‘vrijgegeven voor facturering’ (zie bij het invoerveld Orderstatus).
Laat je het vakje leeg, dan dien je de orders later zelf te factureren. De aangemaakte orders zijn overigens volledig hetzelfde als ‘gewone’ orders. Ze zijn dus ook terug te vinden in programma Openstaande orders, waar je ze eventueel kunt inzien en wijzigen, te factureren met programma Afdrukken facturen, en te leveren met programma Leveren.
Vertegenwoordiger (vanaf versie Handel of bij optie Vertegenwoordigers)
Geef hier aan welke vertegenwoordiger aan de aangemaakte orders moet worden toegekend:
-
Van debiteur, de vertegenwoordiger die aan de debiteur is gekoppeld, zie programma Debiteurgegevens. In het veld rechts kun je de vertegenwoordiger invullen, die moet worden gebruikt bij debiteuren zonder vertegenwoordiger;
-
Vaste vertegenwoordiger, alle aangemaakte contributie-orders krijgen dan deze vertegenwoordiger. In het veld rechts kun je die vaste vertegenwoordiger invullen (dat is verplicht als elke order verplicht een vertegenwoordiger moet hebben, zie programma Vaste gegevens orders/facturering).
Als de invoerrubrieken juist zijn ingevuld, kun je met de knop Aanmaken de orders laten aanmaken. Na afloop krijg je een melding. Heb je gekozen voor het direct factureren van de orders, dan wordt na het aanmaken van de order het venster Afdrukken facturen geopend en kun je de orders factureren.
Opmerkingen bij het aanmaken van de orders
-
gebruik je de orderkorting als extra orderregelkorting (zie Vaste gegevens orders/facturering), dan wordt het orderkortingspercentage van de betreffende debiteur(groep) ingevuld bij Korting 2;
-
er wordt geen rekening gehouden met eventuele prijsafspraken.
Naar Contributie-orders Algemeen