Vaste gegevens orders/facturering: Order-defaults
Verkopen > Vaste gegevens orders/facturering > tab Order-defaults

Deze tabkaart heeft betrekking op de ‘algemene’ ordergegevens: orderstatus, ordernummer, inclusief/exclusief BTW, orderdatum, enz.

Instellingen van de orderregels staan in de tabkaart Orderregels.

Invoeren / Default-waarde

Als in de kolom Invoeren een vinkje staat, kom je bij het invoeren van een order automatisch langs die rubriek en kan de gekozen default-waarde worden bevestigd (met Enter) of gewijzigd.

Kies je niet voor Invoeren, dan wordt die rubriek in eerste instantie overgeslagen; deze kan wel gemuteerd worden maar dan moet die rubriek later zelf geselecteerd worden.

In de kolom Default-waarde kan de default van die rubriek worden vastgelegd.

Deze defaults worden gebruikt bij het invoeren van nieuwe orders; wat hier wordt ingesteld is dus niet van invloed op bestaande orders.

Order goedgekeurd

Geef hier aan of de nieuw toegevoegde orders automatisch de status Goedgekeurd moeten krijgen.

  • Goedgekeurd houdt in, dat van de order een orderbevestiging mag worden afgedrukt, en dat het aantal Deze levering wordt gereserveerd.

  • Zolang een order niet is goedgekeurd, kan die niet worden vrijgegeven voor levering en facturering.

Ordernummer
Startnummer

Kies Genereren als je de ordernummering automatisch wilt laten verlopen; wil je het ordernummer bij de orderinvoer zelf invullen, dan selecteer je hier Leeg.

Het startnummer is het nummer van de eerstvolgende nieuwe order.

Dit hoeft alleen te worden ingevoerd als in de vorige rubriek gekozen is voor Genereren. Telkens wanneer er een nieuwe order wordt aangemaakt, wordt het startnummer automatisch met 1 verhoogd.

Incl./Excl. BTW

Dit veld heeft betrekking op de orderregelbedragen.

Hier kan alleen worden aangegeven of dit veld bij de orderinvoer direct moet worden ingevoerd of worden of overgeslagen.

De default-waarde leg je vast in een ander programma, namelijk per debiteur met programma Debiteurgegevens (in de rubriek Facturen).

Orderdatum

De keuze bestaat uit Systeemdatum, Verwerkingsdatum en Leeg. Bij de laatste keuze moet bij de orderinvoer de orderdatum zelf worden ingevuld.

Leverdatum

De leverdatum van de order. De keuze bestaat hier uit Systeemdatum, Verwerkingsdatum, Orderdatum en Leeg. Bij de laatste keuze moet bij de orderinvoer de leverdatum zelf worden ingevuld (niet verplicht).

Contactpersoon

De default-contactpersoon is de voorkeur-contactpersoon van de bij programma Contactpersoonfuncties (default-contactpersoonfuncties, tabkaart Scherm) opgegeven functie.

Hier kan worden aangegeven of deze rubriek overgeslagen kan worden of niet (vinkje).

Vertegenwoordiger (vanaf versie Handel of bij optie Vertegenwoordigers)

De vertegenwoordiger, op wie de omzet van de order geboekt wordt.

De keuze bestaat uit

  • Leeg, je kunt dan zelf bij elke order een vertegenwoordiger selecteren;

  • Van gebruiker, dat is de vertegenwoordiger, die gekoppeld is aan de gebruikerscode waarmee in King is aangemeld.
    In programma
    Vertegenwoordigers kan aan elke vertegenwoordiger een gebruikerscode worden gekoppeld;

  • Van debiteur, dat is de vertegenwoordiger, die bij de ordergegevens van de debiteur is ingevuld.

In het selectievakje rechts geef je aan of bij elke order de vertegenwoordiger verplicht moet worden ingevuld.

Leveringsconditie
Betalingsconditie

Geef hier aan of de leveringsconditie en/of de betalingsconditie verplicht moeten worden ingevoerd. De default-waarde is afhankelijk van de debiteur.

Levering via verzamellijst (vanaf King Handel)

Vanaf King Handel kan bij de levering gebruik worden gemaakt van de verzamellijst (magazijn-picklist).

Is bij de order gekozen voor Wel via verzamellijst, dan kan de order pas worden geleverd nadat de verzamellijst van deze order is afgedrukt en verwerkt.

Gaat de levering niet via een verzamellijst, dan kan de verzamellijst eventueel wel worden afgedrukt maar is de levering daarvan niet afhankelijk.

Deze default kan bij de orderinvoer nog worden gewijzigd.

Deellevering toegestaan

Per order kun je instellen dat deellevering ervan is toegestaan, of dat de order alleen compleet geleverd dient te worden.

Ook deze default kan bij de orderinvoer nog gewijzigd worden.

EDI-order

Deze default is alleen van toepassing als je handmatig orders invoert.

Bij orders die via de EDI-koppeling worden ingelezen, wordt dit vakje automatisch geselecteerd (mits het veld ORK_EDIORDER op 1 of true staat). Alleen met de optie EDI-koppeling.

Orderkorting gebruiken

In deze rubriek kun je instellen of er gebruik wordt gemaakt van de orderkorting:

  • Nee, in KING ERP kun je dan geen orderkorting gebruiken . Deze keuze wordt aanbevolen als gebruik wordt gemaakt van Prijsafspraken .

  • Als orderkorting, de orderkorting van de debiteur (groep) is de default-orderkorting en wordt berekend over alle netto orderregelbedragen (dus inclusief orderregelkorting!).
    In programma
    Invoeren orders, tabkaart Vaste gegevens, kun je deze default-orderkorting eventueel wijzigen voor die order.

  • Als extra orderregelkorting, de orderkorting van de debiteur(groep) wordt dan bij elke artikel en tariefregel ingevuld als default-waarde van de Korting 2. Deze default kan bij het muteren van de order natuurlijk nog worden gewijzigd.

Deze rubriek kun je alleen wijzigen als er geen openstaande orders zijn.

Referentie

De referentie kan worden afgedrukt op de orderbevestiging, proforma-nota en factuur, als dat in de betreffende layout tenminste zo is ingesteld.

Bij de orderinvoer kan deze default-referentie uiteraard nog gewijzigd worden.

 

Naar Vaste gegevens orders/facturering

 

Koppelingspictogram voor conceptenZie ook